شما اینجا هستید

گردشگری 2014 دریک نگاه

طبق آمار اعلام شده از سوی سازمان توریسم جهانی صنعت گردشگری درسال گذشته 1.2 تریلیون درآمد و 1.1 میلیارد گردشگر داشته است. این رقم در سال 2012 1.08 تریلیون دلار امریکا برآورد شده بود .1.2 تریلیون درآمد و 1.1 میلیارد گردشگر تنها آمار ورود وخروج کشورها از نقشه گردشگری جهانی است اما این آمار معنا ومفهوم ونیز تحولات وسیعی را درنقشه جهانی گردشگری 2014 درپشت خود نهفته دارد که در نگاهی اجمالی مهم‌ترین موارد آن را می‌توان این گونه برشمرد:

 طبق آمارها بیشترین سهم پولی که درسطح جهانی و در مقصدهای گردشگری جهان خرج می‌شود توسط گردشگران چینی، آلمانی، امریکایی و روسی بوده است. سهم فدراسیون روسیه در بازارهای گردشگری جهانی درسال 2013 4.6 درصد بود . این میزان در سال 2014 با بروز بحران بالکان بشدت تنزل کرده  است. جهان در سال گذشته شاهد کاهش 6 درصدی تعداد گردشگران روسی درسطح بین‌المللی بوده است که با کاهش ارزش روبل و سقوط قیمت نفت تشدید شده است.

نتیجه این کاهش بروز نگرانی و کاهش درآمد یا امید دربرخی بازارهای گردشگری حساس همانند ترکیه، قبرس و حتی مصر بوده است.

درکنار روند کاهش تعداد گردشگران روسی، افزایش فزاینده تعداد گردشگران چینی است که با 11 میلیون گردشگر بیشتر در سال 2014 همراه بوده است.

همزمان با این رشد چشمگیرایجاد تسهیلات ویزا برای گردشگران چینی به معنی بازشدن بسیاری از مرزها به روی گردشگران ثروتمند و عمدتا نوکیسه چینی است که به آسانی در مقصدهای مختلف گردشگری خرید می‌کنند. درواقع نوعی مسابقه برای جذب گردشگر چینی در سراسر جهان آغاز شده که نه تنها کشورهایی چون امریکا و ژاپن را به ایجاد تسهیلات ویزا برای گردشگران چینی واداشته بلکه کشورهای عرب خاورمیانه را نیز به تلاش برای برداشت بیشتر سهم ازاین کیک جهانی تشویق کرده است.

بریتانیا، فرانسه و کانادا، استرالیا و ایتالیا به ترتیب در ردیف‌های بعدی این جدول از نظرسهم هریک در میزان پولی که درصنعت گردشگری جهانی هزینه می کنند، جای گرفته‌اند.

تلاش برای توسعه گردشگری حلال و جذب گردشگر مسلمان درکشورهای مختلف به ویژه در کشورهای آسیایی و اقیانوسیه از ژاپن و کره جنوبی گرفته تا استرالیا نیز از مهم ترین شاخصه های گردشگری درسال 2014 بود. با این حال کاهش قیمت جهانی نفت به معنی کاهش قدرت خرید کشورهای فروشنده نفت نیز هست که این شاید در سال 2015 تاثیر محسوسی بر تعداد گردشگران مسلمان از منطقه خاورمیانه بگذارد.

ورود وحضور پررنگ تر برخی کشورها همانند ایران و کره شمالی در نقشه گردشگری جهانی و تکرارنام این کشورها دراخبار رسانه‌های بین‌المللی نیز نکته مهمی درمرور اخبار گردشگری سال 2014 به شمار می‌آید.

درمقابل بروز بحران های داخلی درکشورهایی چون تایلند و حتی ترکیه دراوایل سال گذشته، سبب بروز آسیب نسبی به چهره گردشگری و امنیت این دو کشور دست کم به طورموقت شد.

کشورهایی چون اکراین که مسیر روبه رشد و مثبتی را در سال های گذشته پشت سرگذاشته بود، تقریبا به طور کامل از نقشه جهانی گردشگری جهانی حذف شد. و درمقابل یونان و تاحدی مراکش موفق شده‌اند که به تدریج به نقشه کشورهای گردشگری جهان بازگردند. درعین حال کشورهای چون سوریه و مصر و لیبی همچنان با مشکلات ناشی از بحران های داخلی 2011 دست درگریبان هستند و دراین میان شرایط درکشورهای سوریه و لیبی از همیشه ناامید کننده‌تر است.

پیش بینی می‌شود گردش مالی بخش گردشگری جهان در سال‌های آتی قرن 21، از گردش مالی بخش صنعت فراتر رود و تا چند سال دیگر به 2 تریلیون دلار برسد.

طبق گزارش منابع جهانی، ارزش مالی گردشگری ورزشی در سال 2014 ودرسطح جهانی،حدود 180 میلیارد دلار ازکل1.2 تریلیون دلار درآمد صنعت گردشگری جهانی است.

همچنین بازار گردشگری سلامت نیز در سطح جهانی بیش از 100 میلیارد دلار درآمد سالانه تولید می‌کند و برآورد شده است که سالانه بیش از 7 میلیون نفر تنها با هدف دریافت خدمات گردشگری سلامت سفر می‎کنند.

کشورهای اروپایی همچنان محبوب ترین مقصدهای گردشگری جهان در سال 2014 بوده اند. با این حال بروز حادثه تروریستی درروزهای اغازین سال 2015 در پاریس و اعمال مقررات جدید ونیز تشدید مقررات امنیتی در مراکز گردشگری، از هم اکنون چهره گردشگری اروپا را تحت تاثیرقرار داده است.

بروز بحران وتنش مابین کشورهای مختلف از مالزی و چین گرفته تا ژاپن و چین وآثارآن برسفرهای گردشگری و نیز حوادث هوایی مبهم و شگفت آور نیز از مشخصات صنعت گردشگری درسال 2014 است.

ازدیگر سو تشدید فعالیت‌ها و گرایش گردشگران به استفاده از فناوری‌های نوین و خدمات آنلاین مسافرتی و پررنگ‌تر شدن نقش رسانه های اجتماعی و وب سایت‌های گردشگری در همه بخش‌های وابسته به صنعت گردشگری از صنایع هوایی و هتلداری گرفته تا موزه‌ها و وب لاگ ها و سفرنامه نویسی به طور واضح تری چهره گردشگری نوین را دچار تحول کرده است.

این تحولات و استفاده فزاینده از فناوری های هوشمند در صنایع سفر و گردشگری موضوعی است که دردهه گذشته آغاز شده اما در سه چهار سال گذشته با روند صعودی درسرعت تحولات، سهم به مراتب قوی‌‌تری در افزایش وتسریع فعالیت‌های گردشگری جهانی داشت و طبیعتا در سال 2015 با سرعت بیشتر ادامه خواهد یافت.
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ بین‌الملل