در هزاره سوم صنعت گردشگری روز به روز در حال گسترش و فضای کسب و کار آن در حال رقابتی تر شدن است. سازمان های مدیریت مقصد نیز برای آنکه از کارزار میدان رقابت عقب نمانند الزام به کار متمرکز ، تخصصی و نوآورانه و خلاق می باشند .
سه ویزگی مهم مقصد های نوآور و خلاق عبارتند از :
- راهبردی بودن و هوشمندی ، (طراحی مدلی برای برنامه ریزی و راهبردی )
- ایجاد مشارکت فعال و پایدار ، ترسیم برخی از فعالیت های اولیه و ثانویه مدیریت مقصد
- عملکرد نوآورانه و خلاقانه ، به خصوص دستیابی به بهترین بازگشت سرمایه و تاثیر بر مکان بازار
شکل 1- ویزگی مهم مقصد های نوآور و خلاق
1 -هوشمند بودن
سازمان های مدیریت مقصد موفق و نوآور، درسیستم مدیریت اطلاعات و دانش سرمایه گذاری می کنند تا در تصمیمات و فعالیت های راهبردی به آنان کمک کند. این دانش و هوشمندی شامل موارد ذیل است:
- شناخت و تحقیق از مصرف کننده و بازار، از این طریق می توان درک کاملی از بخش بندی، مجموعه ویژگی های و نیازهای بازار و راهبردهای لازم برای دسترسی و تبدیل آنها به مشتری پیدا
کرد. این گونه تحقیقات باید مشتریان بالقوه و موجود را پوشش دهند.
- هدف عبارتست از: بخش بندی بازارهای به گروه های کاربری ویژه؛ در نتیجه داشتن یک برنامه پیشبردی هدفمندتر و مناسب تر - هدایت توسعه و تحویل محصول برای سازگاری بانیاز های بازدید کننده والگوهای استفاده راهبردها بر اساس تغییرات .
در سنجش عملکرد باید میزان دست یابی به اهداف راهبردی مقصد را سنجید.
- یعنی عملکرد نه تنها از حیث تعداد بلکه از نظر عواید نیز باید سنجیده شود. طول اقامت ، فصلی بودن ، گسترش گردشگری ، بازگشت سرمایه و سایر عواملی که برای سنجش اهداف مورد نیاز هستند.
- تحلیل و پایش روند ، برای شناسایی جدیدترین روندها در محیط کلان تر بازار و استفاده از آنها ، برای مثال مسایل دولتی ،پیشرفت های فناوری ، تغییرات اقتصادی و غیره .
- محیط کلان دایما در حال تغییر است و سازمان های مدیریت مقصد باید روند ها را بپایند و در واکنش به تغییرات اقتصادی ، چالش های زیست محیطی ، شرایط اجتماعی – سیاسی نوآوری های فناورانه پیش نگر باشند .
2- راهبردی بودن
چارچوب سیستمی ای که در شکل 2 آمده است طرحی از مدل برنامه ریزی راهبردی است که برای تدوین راهبرد مدیریت اثربخش مقصد می تواند بکار رود.
3- ایجاد مشارکت های فعال و پایدار
در امر توسعه گردشگری مقصدهایی موفق خواهند بود که اهمیت زنجیره ارزش را درک کنند. این زنجیره از طیف وسیعی از خدمات اصلی و حمایتی برای تحویل بی نقص و لذت بخش تجربه گردشگری تشکیل شده است. این امر همچنین حاکی از مهار و کنترل انرژی و منابع شرکای متعدد در زنجیره ارزش مقصد است.
منبع : راهبردهای گردشگری 2011- سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)
- برای ارسال دیدگاه وارد شوید.