زنجیره ارزش در مقاصد گردشگری
در امر توسعه گردشگری مقصدهایی موفق خواهند بود که اهمیت زنجیره ارزش را درک کنند. این زنجیره از طیف وسیعی از خدمات اصلی و حمایتی برای تحویل بینقص و لذت بخش تجربه گردشگری تشکیل شده است. این امر همچنین حاکی از مهار و کنترل انرژی و منابع شرکای متعدد در زنجیره ارزش مقصد است.
زنجیره ای که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد عناصر متفاوت زنجیره ارزش مقصد را نشان میدهد. گرچه بررسی عناصر به صورت مجزا مفید است ولی برای تسلط بهتر مدیران مقصد بر فعالیتهایی که باید انجام دهند بهتر است آنها را به عنوان یک کل مورد توجه قرار دهیم فعالیتهای اصلی و حمایتی هر دو برای اطمینان از عرضه تجارب رضایتبخش گردشگری اهمیت دارند.
سازمان مدیریت مقصد در هماهنگی و پیگیری فعالیتهای طیف وسیعی از عرضه کنندگان خدمات در زنجیره ارزش نقشی کلیدی ایفا میکند. در صورتیکه در مقاصد گردشگری سازمان مدیریت مقصد نتواند اجزای زنجیره ذیل را بصورت یکپارجه در برنامه ریزی های خود در نظر بگیرد و برای حلقه های مختلف این زنجیره برنامه ریزی نماید ، قطعا آن مقصد نمیتواند بعنوان یک مقصد موفق و پایدار ظاهر شود. لذا به همین دلیل نقش سازمان مدیریت مقصد پر رنگ خواهد شد . متاسفانه عدم وجود سازمان مدیریت مقصد در مقاصد گردشگری ایران حلقه مفقوده ای در توسعه صنعت گردشگری است .
الف – فعالیت های اصلی
فعالیت های اصلی در زنجیره ارزش عبارتند از :
- توسعه محصول: این مقوله برای حصول اطمینان از احیای مستمر محصول اهمیت بسزایی دارد.
- بستهبندی مقصد و محصول: محصول ناملموس گردشگری باید تا حد امکان جذاب و در دسترس باشد و با سهولت بستهبندی شود.
- پیشبرد: مقصد باید به طور مستقیم یا از طریق واسطهها ترویج شود و در این کار باید از شیوههای مختلفی استفاده شود.
- توزیع و فروش: اطلاعات کلی و تجاری باید از طریق مناسبترین کانالها توزیع شوند.
- تدارکات درون مرزی و برون مرزی: آسانی و سرعت دسترسی تاثیر فراوانی بر انتخاب مقصدها دارد.
- فعالیتها و خدمات مقصد: بخش عمده تجربه بازدیدکننده در مقصد روی می دهد که تاثیر بسزایی در رضایت و ارزش دریافتی بازدیدکننده دارد.
- مراقبت های بعد سفر: این اقدام برای ایجاد وفاداری و دیدگاه مثبت در مشتریان اهمیت فراوانی دارد.
- فعالیت های حمایتی
فعالیت های حمایتی در زنجیره تحویل، غیر مستقیم عمل می کنند و تجربه بازدیدکننده را ممکن می کند مانند زیر ساخت ها، برنامه ریزی، توسعه منابع انسانی، فناوری و صنایع مرتبط چون ساخت و ساز و خرده فروشی. تحویل کارآمد این فعالیت ها و عملکرد آن ها بنیان اساسی توسعه گردشگری است. حصول اطمینان از وجود این فعالیت ها نیازمند مدریت قوی سازمان مدیریت مقصد( DMO ) است. چنین تحولی تنها در چارچوب مشارکت های عمومی خصوصی، ائتلاف های راهبردی و هماهنگی اثر بخش نهادی بین بازیگران مختلف ارزش امکان پذیر است.
عناصر فعالیت های حمایتی در زنجیره ارزش عبارتند از :
- برنامه ریزی و زیر ساخت های مقصد: تصویر فیزیکی، تمامیت محیطی و زیرساخت های مقصد در کیفیت تجربه بازدیدکنندگان تعیین کننده هستند. صنعت گردشگری بدون زیرساخت های مناسب مانند شبکه های حمل و نقل، ارتباطات از راه دور، آب، برق، تفریح و کانال های ارتباطی نمی تواند به فعالیت خود ادامه دهد.
- آموزش و توسعه مهارت ها: گردشگری یک صنعت خدماتی به شمار می رود و کیفیت تجربه بازدید کنندگان تا حدود زیادی در گرو کیفیت خدمات و تعامل شخصی وی در مقصد است.
- فناوری و توسعه سیستم ها: فناوری روز به روز در پشتیبانی از زنجیره تامین مهم تر می شود.سیستم های رزرواسیون جهانی و سیستم های توزیع، اهرم های کلیدی مزیت رقابتی برای خطوط هوایی، هتل ها، شرکت های کرایه اتومبیل و غیره هستند. سیستم های عملیاتی و اطلاعاتی مدریت نیز اهمیت بسزایی دارند.
- صنایع مرتبط و خرید محصولات محلی: صنعت گردشگری به حمایت از موسسات مرتبطی که خدمات در اختیارش می گذارند، نیازمند است. این خدمات بخش جدایی ناپذیر از خوشه گردشگری هستند و موفقیت زنجیره ارزش به تدارک اثر بخش این خدمات و محصولات وابسته است. این بخش ها عبارتند از: سازمان عرضه کننده تجهیزات و قطعات، سوخت، غذا و نوشیدنی، خدمات پیمانی و ...
- برای ارسال دیدگاه وارد شوید.