شما اینجا هستید

زنجیره ارزش در مقاصد گردشگری

 
زنجیره ارزش در مقاصد گردشگری
در امر توسعه گردشگری مقصدهایی موفق خواهند بود که  اهمیت زنجیره ارزش را درک ­کنند. این زنجیره از طیف وسیعی از خدمات اصلی و حمایتی برای تحویل بی­نقص و لذت بخش تجربه گردشگری تشکیل شده است. این امر همچنین حاکی از مهار و کنترل انرژی و منابع شرکای متعدد در زنجیره ارزش مقصد است.
زنجیره ای  که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد عناصر متفاوت زنجیره ارزش مقصد را نشان می­دهد. گرچه بررسی عناصر به صورت مجزا مفید است ولی برای تسلط بهتر مدیران مقصد بر فعالیت­هایی که باید انجام دهند بهتر است آن­ها را به عنوان یک کل مورد توجه قرار دهیم فعالیت­های اصلی و حمایتی  هر دو برای اطمینان از عرضه تجارب رضایت­بخش گردشگری اهمیت دارند.
سازمان مدیریت مقصد در هماهنگی و پیگیری فعالیت­های طیف وسیعی از عرضه کنندگان خدمات در زنجیره ارزش نقشی کلیدی ایفا می­کند. در صورتیکه در مقاصد گردشگری سازمان مدیریت مقصد نتواند اجزای زنجیره ذیل را بصورت یکپارجه در برنامه ریزی های خود در نظر بگیرد و برای حلقه های مختلف این زنجیره برنامه ریزی نماید ، قطعا آن مقصد نمیتواند بعنوان یک مقصد موفق و پایدار ظاهر شود. لذا به همین دلیل نقش سازمان مدیریت مقصد پر رنگ خواهد شد . متاسفانه عدم وجود سازمان مدیریت مقصد در مقاصد گردشگری ایران حلقه مفقوده ای در توسعه صنعت گردشگری است .   

الف فعالیت های اصلی
فعالیت های اصلی در زنجیره ارزش عبارتند از :

  1. توسعه محصولاین مقوله برای حصول اطمینان از احیای مستمر محصول اهمیت بسزایی دارد.
  2. بسته­بندی مقصد و محصولمحصول ناملموس گردشگری باید تا حد امکان جذاب و در دسترس باشد و با سهولت بسته­بندی شود.
  3. پیشبردمقصد باید به طور مستقیم یا از طریق واسطه­ها ترویج شود و در این کار باید از شیوه­های مختلفی استفاده شود.
  4. توزیع و فروشاطلاعات کلی و تجاری باید از طریق مناسب­ترین کانال­ها توزیع شوند.
  5. تدارکات درون مرزی و برون مرزی: آسانی و سرعت دسترسی تاثیر فراوانی بر انتخاب مقصدها دارد.
  6. فعالیت­ها و خدمات مقصد: بخش عمده تجربه بازدیدکننده در مقصد روی می دهد که تاثیر بسزایی در رضایت و ارزش دریافتی بازدیدکننده دارد.
  7. مراقبت های بعد سفر: این اقدام برای ایجاد وفاداری و دیدگاه مثبت در مشتریان اهمیت فراوانی دارد.
  1. فعالیت های حمایتی

فعالیت های حمایتی در زنجیره تحویل، غیر مستقیم عمل می کنند و تجربه بازدیدکننده را ممکن می کند مانند زیر ساخت ها، برنامه ریزی، توسعه منابع انسانی، فناوری و صنایع مرتبط چون ساخت و ساز و خرده فروشی. تحویل کارآمد این فعالیت ها و عملکرد آن ها بنیان اساسی توسعه گردشگری است. حصول اطمینان از وجود این فعالیت ها نیازمند مدریت قوی سازمان مدیریت  مقصد( DMO ) است. چنین تحولی تنها در چارچوب مشارکت های عمومی خصوصی، ائتلاف های راهبردی و هماهنگی اثر بخش نهادی بین بازیگران مختلف ارزش امکان پذیر است.
عناصر فعالیت های حمایتی در زنجیره ارزش عبارتند از :

  1. برنامه ریزی و زیر ساخت های مقصد: تصویر فیزیکی، تمامیت محیطی و زیرساخت های مقصد در کیفیت تجربه بازدیدکنندگان تعیین کننده هستند. صنعت گردشگری بدون زیرساخت های مناسب مانند شبکه های حمل و نقل، ارتباطات از راه دور، آب، برق، تفریح و کانال های ارتباطی نمی تواند به فعالیت خود ادامه دهد.
  2. آموزش و توسعه مهارت ها: گردشگری یک صنعت خدماتی به شمار می رود و کیفیت تجربه بازدید کنندگان تا حدود زیادی در گرو کیفیت خدمات و تعامل شخصی وی در مقصد است.
  3. فناوری و توسعه سیستم ها: فناوری روز به روز در پشتیبانی از زنجیره تامین مهم تر می شود.سیستم های رزرواسیون جهانی و سیستم های توزیع، اهرم های کلیدی مزیت رقابتی برای خطوط هوایی، هتل ها، شرکت های کرایه اتومبیل و غیره هستند. سیستم های عملیاتی و اطلاعاتی مدریت نیز اهمیت بسزایی دارند.
  4. صنایع مرتبط و خرید محصولات محلی: صنعت گردشگری به حمایت از موسسات مرتبطی که خدمات در اختیارش می گذارند، نیازمند است. این خدمات بخش جدایی ناپذیر از خوشه گردشگری هستند و موفقیت زنجیره ارزش به تدارک اثر بخش این خدمات و محصولات وابسته است. این بخش ها عبارتند از: سازمان عرضه کننده تجهیزات و قطعات، سوخت، غذا و نوشیدنی، خدمات پیمانی و ...